یکشنبه 22 فروردین 1400
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر:

ارتقا تاب‌آوری از پیامدهای حوادث و بحران‌ها می‌کاهد

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تاب‌آوری در برابر حوادث و بحران‌ها وظیفه‌ای همگانی است، گفت: یکی از راه‌های کاستن از پیامدهای حوادث و بحران‌ها سرمایه‌گذاری در عرصه ارتقاء تاب‌آوری است.

محمدحسن قوسیان مقدم در گفت وگو با ایرنا با اعلام این مطلب افزود: بحران های طبیعی و انسان ساخت به همراه خود آسیب و مرگ، آوارگی، تخریب ساختمان و زمین، اختلال در حمل و نقل، توقف کسب و کار و تحمیل فشار بیشتر بر امکانات و تاسیسات موجود را به همراه می آورند که برای ارتقاء تاب آوری شناخت، مدیریت و کاهش خطرات ناشی از حوادث و بحران ها ضروری است.

در علم مدیریت بحران تعریف «تاب آوری» توانایی آمادگی در برابر رویدادهای ناگوار، برنامه ریزی برای آمادگی و پاسخ در برابر آنها، فراهم آوردن قابلیت تحمل این رویدادها و از سرگذراندن آنها و انطباق موفقیت آمیز با آنها است.

وی ادامه داد: هنگامی که حوادث و بلایای طبیعی رخ می دهد بیشتر مردمی که متاثر از حادثه هستند تحت تاثیر تالمات شدید روحی قرار می گیرند و بعضی از افراد ممکن است از روستاها، شهرها و استان های مجاور به منطقه حادثه دیده عزیمت کرده و مخل نظم و  امنیت باشند و با توجه به شرایط خاص مناطق حادثه دیده ممکن است رفتارهایی ناخواسته از آنها بروز کند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بعد از حوادث و بحران ها امنیت مالی و جانی زیر بنای ثبات هیجانی است، گفت: بعد از یک بلا مثل زلزله یا هر شرایط فشار زای دیگر، قرار گرفتن در یک حالت ثبات روانی مشکل است، مگر آنکه نیازهای اساسی آنها تامین شده باشد، نخست، حادثه دیدگان را باید در زمینه غذا، آب، پوشاک و سرپناه مطمئن کرده و به آنها اطمینان داد. دوم، نیاز حادثه دیدگان را به امنیت جانی و ایمنی تامین کرد.

قوسیان مقدم توضیح داد: در مورد هر مورد هر نوع بلایی، این موضوع نه تنها شامل آسودگی از ترس در زندگی شخصی به خاطر خود بلا است، بلکه مشمول امنیت داشتن از نظر سرقت، ترس از چپاول و غارتگری و ترس از اینکه مباد بلا به فقدان دایمی خانه و کاشانه و زمین افراد بیانجامد هم می شود.

وی اضافه کرد: سوم، امنیت و یکپارچگی(ادغام) خانواده ها را باید تضمین کرد و چهارم، نیازهای دراز مدت افراد به شغل ثابت، مسکن مناسب و عملکرد اجتماعی را باید تامین کرد که این «سلسله مراتب نیازی» چندین الزام به همراه دارند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: در مراحل اولیه پاسخ به بلا، بهداشت روانی امدادگران و نیروهای عملیات امداد و نجات از بالاترین اولیوت برخوردار است، آسایش روانی و سلامتی آنها، برای آن که بتوانند به فعالیت های امداد و نجات خود ادامه بدهند ضروری است، فعالیتی که به نوبه خود شالوده و پایه اطمینان بخشی برای آن است که نیازهای اساسی حادثه دیدگان مستقیم بلا، تامین می شوند.

وی افزود: یک نیاز ثانوی آن است که بهداشت روانی قربانیان به حد کافی و شایسته ای تامین شود تا آنها قادر باشند با اطمینان خاطر به نیروهای امدادی کمک کنند. بعد از اینکه مراحل اولیه «نجات» تمام شد به موازات ادامه یافتن کارهای امدادی، پاسخ دادن به دیگر نیازهای بهداشت روانی حادثه دیدگان اهمیت می یابد، ولی تداوم پاسخ دهی به نیازهای بهداشت روانی امدادگران دارای بالاترین حد اهمیت است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اظهار داشت: در همه مراحل پاسخ دهی به بلا، بازسازی سریع اجتماعی و فیزیکی (مثل مسکن سازی یا در اختیار گذاری مسکن، ایجاد شغل، متحد کردن دوباره خانواده ها با هم و بازسازی اجتماعی) برای ایجاد تعادل عاطفی و ابقای بهداشت روانی حادثه دیدگان از بلا ضروری و حائز اهمیت است و هیچ گونه تمایز و جداسازی قطعی و مشخصی بین نیازهای فیزیکی و مادی از یک سو و نیازهای روان شناختی از سوی دیگر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در هر مرحله ای از مراحل پاسخ به بلا، کوتاهی در تامین نیازهای جانی،  مالی، روانی و اجتماعی، تهدید مستقیمی برای بهداشت روانی است.

قوسیان مقدم با قدردانی از حضور دائم و حالت تحرک پرسنل نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین در برقراری نظم و امنیت و مشارکت در عملیات امدادرسانی در مناطق زلزله زده سی سخت در کنار نیروهای امدادی این جمعیت اظهار داشت: معتقد هستیم که در عملیات امدادرسانی اگر هر کدام از حوزه ها و دستگاه های مسئول، وظایف مربوط به خود را به درستی انجام دهند، کار  امدادرسانی ها با سهولت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد و هلال احمر در این مسیر همراه همیشگی مردم حادثه دیده و آسیب دیده از حوادث و بحران ها است.

کلمات کلیدی
amir hatefi niya
تهیه کننده:

amir hatefi niya

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *